Úvod » Materské školy » Tieňohry
Tieňohry
Pomôcka je určená pre individuálnu prácu pri stole – pod vedením učiteľky, alebo v menšej skupine detí pri stole – formou hry, alebo pre kolektívnu činnosť na magnetickej tabuli.
Pomôcka obsahuje: 9 súborov tvarovo a farebne odlišných obrázkov, ktoré tvoria sadu. Obrázky tvoria logické dvojice. Súbor PREDMETY obsahuje 20 obrázkov. Ku každému objektu patrí jeho tieňová verzia.
V „najzložitejšom“ súbore – POSTAVY – má postava a jej tieň dvojité vyhotovenie – jedno je vždy mierne odlišné, a to pre zvýšenie náročnosti zadanej úlohy.
Súbor HRNČEKY je spracovaný pre počítanie v obore prirodzených čísel do 10. Bodky na hrnčekoch sú mierne vtlačené pod úroveň povrchu – pre rozvoj hmatového citu. Je možné ho využiť i ako pomôcku v školách pre zrakovo znevýhodnené deti.
Možnosti použitia súboru „Hrnčeky“: 1. Zoraď hrnčeky podľa počtu bodiek. 2. Nájdi hrnček, ktorý do logickej postupnosti (skupiny) nepatrí a povedz prečo (napr. uško na opačnú stranu). 3. Nájdi k hrnčeku zodpovedajúci tieň. 4. So zakrytými očami – poznávanie počtu bodiek podľa hmatu, určovanie počtu, priradenie tieňa k hrnčeku podľa hmatu.
1 |
Predmety |
Domček, psia búda, visací zámok, kľúč, čiapka, rukavička, mesiac, hviezdička, dáždnik, mrak, srdiečko, zvonček, ihličnatý strom, listnatý strom, hríbik, muchotrávka, štvorec, obdĺžnik, kruh, trojuholník |
2 |
Ovocie |
Jahoda, jablko, slivka, pomaranč, banán, orech, melón, čerešne, hruška, strapec hrozna |
3 |
Zelenina |
Mrkva, karfiol, cibuľa, cesnak, paradajka, uhorka, paprika, kaleráb, kapusta, zemiak, kukurica |
4 |
Zvieratá domáce |
Kôň, krava, koza, pes, mačka, prasiatko, kačka, hus, kohút, sliepočka |
5 |
Zvieratá voľne žijúce |
Zajac, veverička, bažant, havran, ježko, sova, žaba, bocian, myš, slimák |
6 |
Zvieratá zo ZOO |
Slon, žirafa, zebra, lev, nosorožec, tiger, opica, korytnačka, hroch, klokan |
7 |
Dopravné prostriedky |
Osobné auto, nákladné auto, kamión, autobus, električka, vlak, motorka, bicykel, kolobežka, lietadlo, loď, traktor, kombajn |
8 |
Postavy |
10 typov detí v 2 rôznych stupňoch pohybu. Ku každej postave patria 2 tiene: jeden je totožný a druhý má určitú odlišnosť |
9 |
Hrnčeky |
Hrnčeky s bodkami v počte od 1 do 10 |
V sade POSTAVY sa možnosť použitia rozširuje i na oblasť telesnej výchovy – úlohou detí je nielen určiť, v ktorom bode sa líši tieň od postavy – čo vyžaduje veľkú dávku pozornosti a predstavivosti, ale i napodobniť pohyb, predviesť ho, čo vedie k rozvoju jedného z aspektov školskej zrelosti, a tým je orientácia na vlastnom tele.
Základnou úlohou dieťaťa je počas individuálnej hry pri stole nájsť ku každému obrázku jeho tieň. Ďalej môžu deti pod dohľadom pedagóga pomenovávať druhy, tvar, farbu, využitie a pod. Je možné tvoriť skupiny; určiť prvok, ktorý do danej skupiny nepatrí; určovať spoločné znaky, rytmizovať slová, určovať hlásky, atď. Jednou z možností je i umiestňovanie tvarov na magnetickú tabuľu pre prácu s kolektívom, obrázky môžu byť využité i vo výtvarnej výchove ako vzor, v hudobnej výchove ako hádanka – dieťa si vyberie niektorý obrázok a zaspieva zodpovedajúcu pesničku (pedagóg vopred zvolí vhodné obrázky). Deti môžu tiež tvoriť dvojice a súťažiť, komu sa podarí rýchlejšie splniť danú úlohu (predpokladom je využiť naraz viacero súborov obrázkov).
Možnosti práce s týmito tvarmi sú veľmi rozmanité a každá kreatívna učiteľka si určite nájde ďalšie a ďalšie.