Príroda okolo nás 4 - Babičkina špajza
Kód: 224



Podrobný popis
PRÍRODA OKOLO NÁS 4 – Babičkina špajza je pomôcka dopĺňajúca predchádzajúce súbory PRÍRODA OKOLO NÁS 1, PRÍRODA OKOLO NÁS 2 a PRÍRODA OKOLO NÁS 3 – SPRACOVANIE. Možno ju však využiť aj samostatne. Zameriava sa na spôsoby skladovania a spracovania prírodných plodín s dôrazom na rozvíjanie matematickej gramotnosti, ktorá je v novom poňatí Rámcového vzdelávacieho programu pre predškolské vzdelávanie (RVP PV) považovaná za jednu z dvoch kľúčových.
Je navrhnutá tak, aby pri jej používaní dochádzalo k prelínaniu niekoľkých gramotností, nielen matematickej, ale aj ďalších ako napríklad čitateľskej alebo prírodovednej. Samozrejme, je veľmi dôležité zohľadniť aktuálne schopnosti, možnosti a záujem jednotlivých detí a využívať také aktivity, ktoré zabezpečia individualizáciu vo vzdelávaní.
Obsahuje tri veľké plagáty:
1. Ovocie – plagát s rozmerom 70 x 100 cm.
Základ plagátu tvoria dva kruhy slúžiace na tvorenie ovocných koláčov. Pomocou tejto pomôcky môžu deti získať povedomie o zlomkoch aj ich číselnom znázornení. Budú skladať koláče, „krájať ich na dieliky“ a zoznamovať sa s pojmami ako „polovica, štvrtina, osmina“ (napr. „poskladaj koláč tak, aby bola polovica marhuľová, štvrtina jahodová a štvrtina čučoriedková“, „z koľkých dielikov si koláč vytvoril?“, „aké by muselo mať koláč zloženie, aby bol poskladaný z troch/štyroch/päť dielikov?“ a pod.)
Výrezy ovocia s magnetmi poslúžia na rozvoj tvorivosti a produktívnej stránky reči, keď deti skladajú svoje vlastné koláče a zdôvodňujú, prečo sa rozhodli práve pre dané kombinácie a pod. Pokladajú kúsky ovocia na zobrazený koláč na plagáte. Výrezy sa využijú na precvičovanie orientácie v priestore (napr. „polož na pravú hornú časť (štvrtinu) koláča dve jablká a jednu jahodu“, „ozdob druhú polovicu koláča zrkadlovo podľa tej prvej“) aj množstva (napr. „ozdob koláč ovocím tak, aby na pravej polovici bolo viac/menej ovocia ako na ľavej“, „aby bolo rovnako“) a počtu (napr. „ozdob koláč tak, aby v každej jeho časti/štvrtine/polovici boli vždy tri kúsky ovocia“, „…aby na celom koláči boli celkom 4 kúsky ovocia“ a pod.). Pred samotnou prácou si s deťmi precvičíme pojmy ako napríklad „pravá polovica, ľavá polovica, horná polovica, pravá horná časť, ľavá spodná časť koláča“ a pod.
2. Zelenina – plagát s rozmerom 70 x 100 cm.
Na plagáte sú zobrazené štyri debničky určené na rôzne aktivity.
Spolu s výrezmi zeleniny s magnetmi je možné ich využiť napríklad na triedenie zeleniny podľa druhu (napr. „do zelenej debničky vlož všetky druhy listovej zeleniny, do červenej všetku plodovú zeleninu…“), pri tejto aktivite si deti precvičujú názvy zeleniny aj jej triedenie podľa druhu a zároveň ich vedieme k vyjadrovaniu vlastných myšlienok (napr. „prečo listovú zeleninu nazývame listová…“).
Práca s debničkami nám ďalej pomôže precvičiť priestorovú orientáciu (napr. „do pravej debničky v hornom rade vlož mrkvu“, „do ľavej debničky v spodnom rade vlož cibuľu a cesnak“, „akú farbu má debnička umiestnená na ľavej strane v hornom rade?“ a pod.).
Pri práci s týmto plagátom sa môžu prirodzene rozvíjať predmatematické zručnosti (napr. „vlož zeleninu do debničiek tak, aby bolo v hornom rade viac kusov než v dolnom“, „vlož zeleninu do všetkých debničiek tak, aby bolo v hornom rade viac kusov než v dolnom“, „v hornom rade vlož do ľavej debničky dva kusy zeleniny, do pravej debničky vlož rovnaký/vyšší/nižší počet“, „do debničiek v spodnom rade vlož zeleninu tak, aby bol v každej debničke iný počet kusov“ a pod.).
3. Špajza – plagát s rozmerom 70 x 99 cm.
Plagát je spracovaný ako policový regál v špajze, ktorý je v spojení s výrezmi zaváracích pohárov, ich obsahu a kúskov ovocia možné využiť na rozvíjanie nielen predmatematických zručností, priestorovej orientácie a produktívnej stránky reči, ale aj kritického myslenia detí.
Deti si najskôr opakujú názvy ovocia a zeleniny a spôsoby ich spracovania. Využívajú už získané poznatky z práce s pomôckami uvedenými v úvode alebo z iných zdrojov. Upevňujú si ich, porovnávajú a vytvárajú vlastné závery. (Napr. „Z marhúľ môžeme urobiť džem alebo kompót, ale môžeme ich aj zamraziť alebo z nich upiecť koláč“).
Do pohárov deti vkladajú buď celý obsah, alebo kúsky ovocia či zeleniny. Využívajú výrezy ovocia a zeleniny určené na prácu s prvými dvoma plagátmi. Môžu tvoriť voľne alebo podľa zadaných pokynov. Pokyny najprv dostávajú od učiteľky, neskôr si ich zadávajú navzájom. (Napr. „Do najväčšieho pohára s červeným viečkom vlož šesť uhoriek. Do najväčšieho pohára so zeleným viečkom vlož štyri kúsky jabĺk. Do stredného pohára so zeleným viečkom vlož rovnaký počet kúskov sliviek, ako je v najväčšom pohári so zeleným viečkom.“ a pod.).
Precvičujeme veľkosti pohárov, farby viečok, množstvo kúskov ovocia, pojmy „viac, menej, rovnako“ a prípadne aj konkrétne počty.
Pri umiestňovaní do políc v regáli zároveň precvičujeme priestorovú orientáciu. (Napr. „Do hornej police vlož tri malé poháre.“, „Do spodného regála vlož dva najväčšie poháre a jeden stredne veľký pohár.“, „Do stredného regála vlož spolu tri poháre tak, aby prvý zľava mal žlté viečko a posledný zľava obsahoval med.“ a pod.) Precvičujeme pojmy „horný, spodný, stredný“, „prvý zľava, prvý sprava, stredný“ a pod.
Pomôcka je zostavená tak, aby poskytovala vzdelávacie aktivity v rámci rôznych tém počas celého školského roka. Nejde teda len o jednu tému, ako napríklad „Plody prírody“ zaradenú väčšinou v jesennom období. Keďže sa zaoberá spracovaním plodín, ktoré využívame počas celého roka, jej použitie je skutočne rozsiahle. Veľmi logicky poskytuje základ pre vytvorenie celoročného projektu, ktorého výstupom môže byť napríklad vydanie vlastnej školskej kuchárky (pozri návrhy aktivít v jednotlivých kartách). Návrh na spracovanie projektu je súčasťou metodiky.
Pre prezentáciu pomôcky prosím kontaktujte obchodného zástupcu.
Buďte prvý, kto napíše príspevok k tejto položke.
