Matematika - Kúzelné čísla
Kód: 037Podrobný popis
Matematika kúzelné čísla
Pomôcka je určená na precvičovanie základných jednoduchých matematických úkonov. Môžeme ju využiť pre všetkých žiakov v triede na precvičovanie určitého prebratého úseku učiva. Pri tejto činnosti je výhodou to, že každá karta je iná, preto nemôže dochádzať k opisovaniu a každý žiak pracuje samostatne. Druhou výhodou je, že práca so šifrovanou kartou je veľmi tichá, pracuje každý žiak, ten ktorý je hotový s úlohou dostáva ďalšiu kartu. Takto odpadajú v triede prestoje a každý žiak je zamestnaný. Odpadá námaha s vymýšľaním práce pre nadaných žiakov, s opravou písomných prác a je zaistený pokoj pre žiakov, ktorí ešte pracujú na pôvodnej úlohe.
Táto pomôcka bola pôvodne vyrobená na precvičovanie násobilky. Ako výsledok je použitých mnoho vybraných slov, aby sa žiaci čo najskôr s týmito slovami oboznámili a videli ich správnu písomnú podobu, ktorú si nenásilne zafixujú. Súbor je doplnený o zložitejšie príklady, aby bol využiteľný aj pre nadaných žiakov. Delí sa na niekoľko oddielov, ktoré sú pre lepšiu orientáciu rozlíšení číslami a písmenami.
Rozdelenie kariet
- karty s číslami 1 a 2 sú určené k precvičeniu násobilky čísel 1 až 5
- karty s číslami 3,4 a 5 sú určené k precvičovaniu násobilky čísel 1 až 10
- karty s číslami 6 a 7 sú určené k precvičeniu celej násobilky, sú tu aj násobky čísel väčších než číslo 10
- karty s číslami 8 sú určené k precvičovaniu sčítania a odčítania čísel 0 až 20
- karty s číslami 9 a 10 sú určené k precvičovaniu sčítania a odčítania čísel 0 až 100
Písmeno na karte je potrebné k vyhľadaniu slova na výslednej listine.
Pomôcka obsahuje
- Šifrovací kľúč (viď.obr.1) veľký nástenný, môže ho použiť učiteľ alebo žiak pre individuálnu prácu
- Karty s príkladmi, ktoré sú rôznofarebné (rovnakej farby ako na šifrovacom kruhu) a obojstranné. Slúžia učiteľovi alebo žiakom k vytváraniu nových slov alebo názvov. Učiteľ (žiak) si vyberá písmená s pripravenými príkladmi a tvorí z nich slová, ktoré chce zašifrovať.
- Karty so zašifrovanými slovami 10x24 ks (viď.obr.2) – sú jednostranné a sú určené na samostatnú prácu žiakov. Každá karta má niekoľko farebných políčok s príkladmi a je označená písmenom a číslom (napr. A1,B3) podľa týchto značiek môže učiteľ voliť obtiažnosť práce a následne kontrolovať správnosť výpočtov.
- Výsledkové listiny – celková listina obsahuje výsledky všetkých kariet, jednotlivé čiastočné listiny sú určené pre určitý výber (napr. sčítanie a odčítanie do 20)
Pracovný postup so šifrovacím kľúčom - karty so zašifrovanými slovami (pruhy)
Prvé slová volíme s veľmi jednoduchými početnými úkonmi, aby sme žiakov neodradili od práce. Nikdy nevysvetľujeme postup práce, len pripomenieme, že určitému číslu je priradené nejaké písmeno. Všímavejší žiaci veľmi rýchlo odhalia tajomstvá farieb a dokážu sa v šifrovacom kľúči orientovať. Učiteľ si môže robiť poznámky, ktorý zo žiakov patrí medzi tých všímavejších a pozornejších. Niektorým žiakom vysvetlí postup spolužiak. Takže po 2 až 3 vyučovacích hodinách ostane iba malá skupina žiakov, ktorým postup vysvetlí učiteľ.
Pokiaľ chce učiteľ pracovať so šifrovacím kľúčom je samozrejmé, že musí vedieť postup riešenia, ale aj tvorby slov.
- žiak dostane do ruky kartu s farebnými príkladmi
- príklady vypočíta a zapíše si výsledky (viď. obr.3), farba príkladu je veľmi dôležitá
- každý výsledok nájde v určitom výseku kruhu (šesťuholníku)
- v rovnakom výseku je niekoľko písmen, ale tie sú v rôznych farbách, a to je riešenie, správne písmeno má rovnakú farbu ako príklad (8.4 je v žltej farbe, výsledok 32, vo výseku, v ktorom je číslo 32 je v žltej farbe písmeno Č)
- po zapísaní písmen vzniká slovo, ktoré učiteľ skontroluje na výsledkovej listine. Na prednej strane karty je písmeno s číslom a to je kľúč k hľadaniu vo výsledkovej listine. Túto prácu môže vykonávať aj sám žiak, záleží na organizácii práce.
Obojstranné karty s príkladmi
Druhú polovicu pomôcky tvoria obojstranné kartičky s príkladmi. Súbor obsahuje kartičky, ktoré sú na zadnej strane kvôli kontrole a prehľadnému usporiadaniu v krabici označené písmenom. Celkom teda v krabici nájdeme 42 písmen s 12 rôznymi príkladmi. Túto časť pomôcky môžeme využiť tak pre samostatnú prácu žiaka ako aj pre prácu v skupinách.
Pracovný postup: určíme si slovo alebo vetu, ktoré budú žiaci lúštiť, napr. slovo Škola . Vezmeme jednu kartičku - príklad z priehradky Š, ďalšiu z priehradky K atď. dáme do správneho poradia pred žiakov na lavicu. Žiaci príklady vypočítajú, potom pomocou šifrovacieho kruhu čísla prevedú na písmená a vylúštia Vami zadané písmeno. Podobné príklady môže zadávať jedna skupina druhej.
Prajem veľa príjemných chvíľ strávených s touto pomôckou.
Pre prezentáciu pomôcky prosím kontaktujte obchodného zástupcu.
Dodatočné parametre
Kategória: | Matematika |
---|---|
Balenie: | Drevená krabica |