Človek a svet, príroda, spoločnosť
Kód: 059



Podrobný popis
Človek a svet, príroda, spoločnosť
Pomôcka otvára deťom cestu k poznávaniu prírody a učí ich formou skladania a priraďovania spoznávať jednotlivé druhy ekosystémov. Je určená pre materské školy a prvý stupeň základných škôl. Dá sa s ňou pracovať aj v heterogénnej triede materskej školy (priraďovanie obrázkov podľa obrysov, veľkostí, stupňovanie náročnosti pri skladní puzzle a pod.). Pomôcka sa dá v materskej škole využiťpri všetkých činnostiach, od ranných hier až po odpoludňajšie hry (hry na koberci, obkresľovanie, denné cvičenie, Kimova hra, námetové hry a pod.).
Aby bola environmentálna výchova zmysluplná, je treba ju využívať pri vhodných príležitostiach v priebehu každého dňa.
Jednotlivé ekosystémy a práca s nimi:
1. Arktída
- Skladanie iglu (tri stupne náročnosti)
 - Eskimácka rodina (počet členov, charakteristika)
 - Čo potrebuje Eskimák pre život (snežnice, kajak, iglu, kožušiny)
 - Ľadové kryhy (skladanie)
 - Psie záprahy (priraďovanie – prvý, posledný pes a pod.)
 - Spoznávanie a pomenovanie zvierat (viď obrázok)
 
2. More
- Spoznávanie a pomenovanie morských živočíchov a koralov (viď obrázok)
 - Húf rýb (rátanie, rozoznávanie farieb)
 - Dopravné prostriedky na mori (doplňte ktoré – spoznávanie, pomenovanie, zoradenie, rátanie, veľkosť
 - Slaná voda – rozoznávanie druhu vody
 
3. Púšť
- Rodina beduínov a ich typické oblečenie (počet členov, charakteristika)
 - Spoznávanie a pomenovanie zvierat a rastlín (viď obrázok)
 - Zvieracia rodina (pomenovanie samca, samice a mláďatka)
 - Karavána (pomenovanie, zoradenie, rátanie, stupňovanie prídavných mien)
 - Život pri rieke Níl (pomenovanie rieky, rozoznávanie druhu vody – sladká)
 
4. Savana
- Spoznávanie a pomenovanie zvierat a rastlín (viď obrázok)
 - Rodina černochov (počet členov, charakteristika)
 
5. Prales
- Rodina Indiánov (počet členov, charakteristika)
 - Indiánske obydlie – típí (pomenovanie, charakteristika)
 - Spoznávanie a pomenovanie zvierat a rastlín (viď obrázok)
 - Vodopád (rozoznávanie druhu vody – sladká)
 
U vybraných druhov zvierat je tzv. zvieracia rodina (pomenovanie samca, samičky a mláďatka), u iných môžete určovať, ktorému zvieraťu patrí stopa alebo srsť (viď obrázky).
Oblasti využitia pomôcky:
1) základy čitateľskej gramotnosti:
- pomenovanie obrázkov správnymi slovami
 - vymýšľanie básničiek a rýmov
 - doplňovanie slovnej zásoby
 - artikulácia cvičení (napodobňovanie zvukov zvierat)
 - skladanie príbehov (napr. Tu bývam ja...) – Indián, Eskimák, beduín, černoch...
 - podpora samostatného prejavu dieťaťa (rozprávaj čo vidíš na obrázku)
 
2) matematická predstavivosť:
- precvičovanie logického myslenia (zrakový odhad)
 - porovnávanie veľkostí (zvierat, ľudí a pod.)
 - určovanie počtu (rodiny, zvierat a pod.)
 - precvičovanie matematických pojmov: pridaj, uber, rovnako, menej, viac (kryhy, iglu, psí záprah, ryby, karavána)
 - rozvoj postrehu a pozornosti
 - rozoznávanie geometrických tvarov (iglu, kryhy)
 
3) rozvoj jemnej motoriky:
- skladanie obrázkov a ich zoradenie
 - manipulácia s obrázkami
 - využitie obrázkov (ich častí) na obkresľovanie
 
4) rozumová výchova:
- charakteristika jednotlivých ekosystémov (pomenovanie, popis, súvislosti)
 - orientácia v priestore (na ploche obrázka) – Kimova hra „Hádaj kde čo je?“
 - precvičovanie pojmov: príslovky miesta, predložky, prídavné mená
 - poznávanie zvierat, rastlín, ľudí, vecí, dopravných prostriedkov
 - poznávanie stôp zvierat
 - poznávanie srsti zvierat
 - poznávanie farieb
 - kto kde žije? (Eskimák, Indián...) – pomôcky, ktoré denne potrebujú
 - skladanie (iglu, kryhy ...)
 
Veríme, že táto pomôcka nájde odozvu a široké využitie. Vzhľadom k problematike, ktorú otvára (globálne otepľovanie, výrub pralesov, úhyn chránených zvierat, čistota ovzdušia a pod.) pomôže deťom hravou a nenásilnou formou chápať, že prírodu je potrebné chrániť, aby sme ju zachovali pre budúce generácie.
Dodatočné parametre
| Kategória: | Materské školy | 
|---|---|
| Balenie: | Jutové tašky | 
Buďte prvý, kto napíše príspevok k tejto položke.
