Človek a svet, príroda, spoločnosť
Kód: 059Podrobný popis
Človek a svet, príroda, spoločnosť
Pomôcka otvára deťom cestu k poznávaniu prírody a učí ich formou skladania a priraďovania spoznávať jednotlivé druhy ekosystémov. Je určená pre materské školy a prvý stupeň základných škôl. Dá sa s ňou pracovať aj v heterogénnej triede materskej školy (priraďovanie obrázkov podľa obrysov, veľkostí, stupňovanie náročnosti pri skladní puzzle a pod.). Pomôcka sa dá v materskej škole využiťpri všetkých činnostiach, od ranných hier až po odpoludňajšie hry (hry na koberci, obkresľovanie, denné cvičenie, Kimova hra, námetové hry a pod.).
Aby bola environmentálna výchova zmysluplná, je treba ju využívať pri vhodných príležitostiach v priebehu každého dňa.
Jednotlivé ekosystémy a práca s nimi:
1. Arktída
- Skladanie iglu (tri stupne náročnosti)
- Eskimácka rodina (počet členov, charakteristika)
- Čo potrebuje Eskimák pre život (snežnice, kajak, iglu, kožušiny)
- Ľadové kryhy (skladanie)
- Psie záprahy (priraďovanie – prvý, posledný pes a pod.)
- Spoznávanie a pomenovanie zvierat (viď obrázok)
2. More
- Spoznávanie a pomenovanie morských živočíchov a koralov (viď obrázok)
- Húf rýb (rátanie, rozoznávanie farieb)
- Dopravné prostriedky na mori (doplňte ktoré – spoznávanie, pomenovanie, zoradenie, rátanie, veľkosť
- Slaná voda – rozoznávanie druhu vody
3. Púšť
- Rodina beduínov a ich typické oblečenie (počet členov, charakteristika)
- Spoznávanie a pomenovanie zvierat a rastlín (viď obrázok)
- Zvieracia rodina (pomenovanie samca, samice a mláďatka)
- Karavána (pomenovanie, zoradenie, rátanie, stupňovanie prídavných mien)
- Život pri rieke Níl (pomenovanie rieky, rozoznávanie druhu vody – sladká)
4. Savana
- Spoznávanie a pomenovanie zvierat a rastlín (viď obrázok)
- Rodina černochov (počet členov, charakteristika)
5. Prales
- Rodina Indiánov (počet členov, charakteristika)
- Indiánske obydlie – típí (pomenovanie, charakteristika)
- Spoznávanie a pomenovanie zvierat a rastlín (viď obrázok)
- Vodopád (rozoznávanie druhu vody – sladká)
U vybraných druhov zvierat je tzv. zvieracia rodina (pomenovanie samca, samičky a mláďatka), u iných môžete určovať, ktorému zvieraťu patrí stopa alebo srsť (viď obrázky).
Oblasti využitia pomôcky:
1) základy čitateľskej gramotnosti:
- pomenovanie obrázkov správnymi slovami
- vymýšľanie básničiek a rýmov
- doplňovanie slovnej zásoby
- artikulácia cvičení (napodobňovanie zvukov zvierat)
- skladanie príbehov (napr. Tu bývam ja...) – Indián, Eskimák, beduín, černoch...
- podpora samostatného prejavu dieťaťa (rozprávaj čo vidíš na obrázku)
2) matematická predstavivosť:
- precvičovanie logického myslenia (zrakový odhad)
- porovnávanie veľkostí (zvierat, ľudí a pod.)
- určovanie počtu (rodiny, zvierat a pod.)
- precvičovanie matematických pojmov: pridaj, uber, rovnako, menej, viac (kryhy, iglu, psí záprah, ryby, karavána)
- rozvoj postrehu a pozornosti
- rozoznávanie geometrických tvarov (iglu, kryhy)
3) rozvoj jemnej motoriky:
- skladanie obrázkov a ich zoradenie
- manipulácia s obrázkami
- využitie obrázkov (ich častí) na obkresľovanie
4) rozumová výchova:
- charakteristika jednotlivých ekosystémov (pomenovanie, popis, súvislosti)
- orientácia v priestore (na ploche obrázka) – Kimova hra „Hádaj kde čo je?“
- precvičovanie pojmov: príslovky miesta, predložky, prídavné mená
- poznávanie zvierat, rastlín, ľudí, vecí, dopravných prostriedkov
- poznávanie stôp zvierat
- poznávanie srsti zvierat
- poznávanie farieb
- kto kde žije? (Eskimák, Indián...) – pomôcky, ktoré denne potrebujú
- skladanie (iglu, kryhy ...)
Veríme, že táto pomôcka nájde odozvu a široké využitie. Vzhľadom k problematike, ktorú otvára (globálne otepľovanie, výrub pralesov, úhyn chránených zvierat, čistota ovzdušia a pod.) pomôže deťom hravou a nenásilnou formou chápať, že prírodu je potrebné chrániť, aby sme ju zachovali pre budúce generácie.
Dodatočné parametre
Kategória: | Materské školy |
---|---|
Balenie: | Jutové tašky |