Rodinné a spoločenské väzby
Kód: 046Podrobný popis
Rodinné a spoločenské väzby
Rodinné a spoločenské väzby - materiál pre výučbu – využitie v MŠ a na prvom stupni ZŠ
Prispôsobiac veku – učíme deti – ako sa majú správať v spoločnosti, k jednotlivcom i voči kolektívu v priebehu celého života. Učíme deti spôsoby pre praktické zvládanie problematiky – asertívne jednanie, riešenie agresie, komunikatívnosť, schopnosť tolerancie, empatia, vyjadrenie pozitívnych pocitov.
Súbor „GENERÁCIA“: Pomôcka na v súčasnosti často diskutovanú tému generačných rozdielov a tolerancie mladých ľudí voči seniorom. Pri správnom používaní vedie deti k empatii voči starým ľuďom, ochote pomáhať a vytvárať potrebný základ pocitu zodpovednosti za budúcu kvalitu vlastného života a života svojich blízkych.
Súbor obsahuje: 6 obrazov rôzneho prostredia, ktoré deti poznajú a kde sa pohybujú (výnimkou je Domov pre seniorov) – obývacia izba, detská izba, izba v domove seniorov, dom na dedine, dom v meste, herňa v meterskej škole.
Súbor postáv: veľkostne zodpovedajú umiestneniu a možnosti manipulácie v priestore obrazov.
Základná rodina : mama (žena v zelenej sukni), otec (modrozelený sveter) a 3 deti – chlapec (pruhované tričko), dievča (tričko so srdiečkom) a batoľa.
Rodičia mamy: dedko/starý otec (pán v modrej veste), babka/stará mama (žena vo fialovej blúzke), prarodičia: pradedko /prastarý otec, prababka /prastará mama.
Rodičia otca: dedko/starý otec (pán v zelenej veste) a babka/stará mama (pani v zelenej blúzke), prarodičia: pradedko /prastarý otec a prababka/prastará mama.
Druhý súbor: tie isté osoby, ale sediace – pre doplňovanie do obrázkov a rozvíjanie dejových situácií. Každá postava má 2 varianty – jedna s úsmevom, druhá smutná (zamračená).
Vyučujúci má možnosť navodiť tému, ktorú chce s deťmi prebrať – vzťahy v rodine, medzi súrodencami, dospelými - základným cieľom je viesť deti k udržaniu pozitívnych vzťahov, dodržiavaniu pravidiel v rámci vzťahov s najbližšími. Výsekové tvary využijeme na rozvinutie deja. Pokiaľ je všetko v poriadku, vkladáme do izby usmievajúce sa postavy. V prípade, že chceme deťom ukázať negatívny stav, umiestnime do izby napr. rozhádzané hračky a deti určia, ako sa budú dospelí tváriť (sú smutní, nahnevaní). Ako to môžeme napraviť? Dôležité je nechať deťom priestor na premýšľanie, vyjadrenie vlastných názorov a pocitov. Je veľa tém, ktoré sa týmto spôsobom dajú navodiť, deti budú postavy vkladať do obrázka samostatne, podľa vlastného uváženia, vyučujúci sa môže pýtať. Babka/stará mama sedí v hojdacom kresle, môže pliesť, čítať, sledovať televíziu, rozprávať sa. Rozmiestnenie predmetov, ktoré súbor obsahuje: Patria či nepatria do izby? opäť určujú deti – izba môže byť uprataná, rozhádzaná...dôvod, vhodne volené otázky – prečo (možnosť precvičovať mat. predstavivosť, slovnú zásobu, súvislé vyjadrovanie a pod.) Kam umiestnime predmety tak, aby bola izba uprataná, ako sa bude mamka a ocko tváriť v prípade, že...
Pozor! Táto metóda môže veľa napovedať o rodine dieťaťa a môže byť tiež využitá na diagnostiku povahových vlastností, ale aj príčin nežiaduceho správania dieťaťa.
Ďalšia téma je obohatená o bývanie prarodičov: 2 mg. obrazy domov – dedinský domček so záhradou, strom, pes pri búde, lavička... ; panelový dom s časťou parkoviska, autom, odpadkovým košom...; magnetický obraz izby v Domove pre seniorov + súbor 4 postáv: ležiaca babička, stojaca babička, dedko na kolieskovom kresle, dedko s palicou; 2 varianty – smutní a veselí. Deti na základe vhodne volených otázok samy prídu na to, kde sú seniori šťastnejší, ako sa cítia tí, ktorí nikoho nemajú, aké problémy asi musia riešiť, aké pocity asi majú, keď ich prídu navštíviť deti, aké darčeky sú pre starých ľudí vhodné a nevhodné, čo im prinesieme keď majú napr. narodeniny, čo by sme mohli dať do balíčka, čo by tam asi nemalo byt (napr. kolieskové korčule...atď.)
Postihnuté dieťa v kolektive detí
Súbor predmetov: bežné hračky – lopta, auto, kocky, farbičky...V tomto prostredí volíme otázky pri práci s deťmi podobne ako pri generačných témach. Vedieme deti k tomu, aby samy objavovali a vyvodzovali problémy postihnutých ľudí, ich obmedzenia, odkázanosť na pomoc druhých. Súčasne ale poukážeme na zbytočnosť prejavov ľútosti, ktoré hendikepovaným nepomôžu, naopak ich uvádzajú do rozpakov. Zdôraznime ich zraniteľnosť. Rovnakým spôsobom postupujeme aj v prípade detí menšinových etník. Vedieme deti k poznaniu, že i tieto deti majú svoje špecifické problémy, aj keď sú telesne zdravé, napr. jazyková bariéra, predsudky väčšiny, zlé životné podmienky, za ktoré deti nemôžu a pod. Je veľmi vhodné doplniť „výučbu“ napr. o obrázky ľudí konkrétneho etnika, ktorí dokázali veľké veci pozitívne pre ľudstvo – napr. vo vede, športe, kultúre.
Vyučujúci má možnosť využiť pomôcku pri skupinovej činnosti, keď zapojí širší kolektív detí, ale aj pri individuálnej práci s deťmi, kedy môže byť urobená diagnostika problémov v kolektíve triedy. Veríme, že táto pomôcka nájde u pedagogických pracovníkov odozvu. Vzhľadom k problematike, ktorú otvára a variabilite využitia, umožní vyučujúcim viesť deti nenásilne a hravou formou k postupnému chápaniu základov etiky a medziľudských vzťahov.
Súbor obsahuje
- Dom na dedine
- Panelák na sídlisku
- Domov pre senirov
- Trieda v materskej škole
- Obývacia izba
- Detská izba
- Predmety, postavy – materská škola
- Postavy – rodina (veselí a smutní): prarodičia matky, rodičia matky, matka, dcéra, syn, batoľa, otec, rodičia otca, prarodičia otca
Dodatočné parametre
Kategória: | Materské školy |
---|---|
Balenie: | Kartónová krabica |